Beurtvaartadres

Beurtvaartadres

Opdrachtgever Beurtvaartadres
Vraagstuk Cloud transitie
Oplossing Hosting en CaaS

Beurtvaartadres maakte de transitie naar de ROOT Cloud. Ridvan Taci vertelt hoe zij dit aangepakt hebben en zijn ervaring met ROOT.

‘Het idee was in basis dat wij richting de cloud moesten en dat had vooral te maken met de manier waarop onze applicaties draaiden. Namelijk in een Azure-omgeving. We hadden wat wijzigingen te verwerken in onze opslag en daarnaast een goede partner voor de realisatie van het cloudproject nodig. We zijn met onze vaste partner ROOT in gesprek gegaan om te kijken wat de mogelijkheden waren.’

Aan het woord is Ridvan Taci, Business Unit Manager import en export bij Beurtvaaradres. Hun missie is helder: het faciliteren van de logistieke keten in het onderling uitwisselen en bewaren van gegevens over logistieke transacties, om de totale transactiekosten te verlagen. Beurtvaartadres heeft als hét adres voor digitale supply chain vervoersdocumenten al meer dan 90 jaar ervaring op het gebied van vervoersdocumenten, vrachtbrieven, import & export.

ROOT en Beurtvaartadres: een goede combinatie

‘Omdat we al jarenlang partners van elkaar zijn was het logisch dat we in eerste instantie bij ROOT aanklopten met onze vragen. Zij waren onder meer al betrokken bij de hosting van onze servers. Al snel bleek dat zij inderdaad de juiste mogelijkheden konden aanbieden. Met elkaar hebben we gezocht naar een goede oplossing voor dit innovatieve project’, aldus Ridvan. ‘Samen met onze ontwikkelaar hadden we al een goede projectbeschrijving gemaakt. ROOT heeft vervolgens de techniek ervan opgepakt. We hebben het complete pakket van cloudwerkzaamheden helemaal aan hen overgelaten. Onze ontwikkelaar heeft steeds met een schuin oog meegekeken naar wat er nodig was, en de samenwerking verliep heel soepel. Dat had ook te maken met de duidelijke afspraken die we onderling gemaakt hadden over de uitwerking van het project.’

De samenwerking in 3 woorden

Ridvan: ‘Wanneer ik denk aan de samenwerking met ROOT dan komt er meteen het woord ‘meedenken’ in me op. En gemak, want zo ervaar ik het contact. Tot slot denk ik dan als vanzelf aan het woord ‘toegankelijk’. Want wat er ook is, je kunt ROOT heel gemakkelijk benaderen. Als er bijvoorbeeld een issue is, hoe groot of klein ook, dan hoef je niet via allerlei protocollen of iets dergelijks te communiceren. Je neemt contact op en daar wordt direct op geacteerd. Daarnaast is het contact ook heel persoonlijk. Ze begrijpen precies waar we mee bezig zijn. En dat is heel prettig, zeker in de branche waarin wij actief zijn. Want als er bij ons problemen zijn betekent het direct dat er veel bedrijven stil komen te liggen. Een deel van exporterend en importerend Nederland feitelijk. En dat maakt dat de impact aanzienlijk is. Eventuele incidenten moeten dus snel opgepakt en opgelost worden. Dat vraag hoe dan ook om een partner die je kunt vertrouwen.’

Outsourcen daar waar het kan

‘Onze applicatie is zo gebouwd dat als er iets opgeleverd wordt in een nieuwe omgeving, deze data feitelijk in een soort container opgeslagen is. Vervolgens kun je gemakkelijk bepalen op welke manier bepaalde (eind)gebruikers aan die omgeving toegevoegd worden. We wilden al wel langer naar de cloud toe, dat was helder. En we waren ook al langere tijd bezig met het ontwikkelen van een nieuw platform in combinatie met nieuwe software. En dan is het vooral een kwestie van kijken welke partner het betrouwbaarste is en tevens past bij de behoefte van je organisatie. Sowieso waren we al steeds meer zaken aan het outsourcen, ook richting ROOT. Het is dan logisch dat je bekijkt wat een dergelijke partner nog meer kan betekenen in het releaseproces van de organisatie. We hadden al snel in de gaten dat we onder meer het beheer van de omgeving niet meer zelf wilden doen. Vanuit die visie vinden we het nog altijd belangrijk dat we met een partner samen kunnen werken die snel doorpakt en op een correcte manier de juiste stappen zet. Je wilt immers bij vragen niet ergens in een wachtrij belanden tot jouw ticket aan de beurt is’, lacht Ridvan.

Tips voor anderen

‘Waar je op moeten letten als je een partij selecteert? Ik zou voornamelijk kijken naar je behoefte en of je potentiële partner daar aan kan voldoen, ook op technisch vlak. Breng ook het proces helder in kaart zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Neem zeker ook de eindgebruiker mee in het proces, want als de adoptie niet goed gaat wordt het nooit wat. Voor onze eindgebruikers geldt bijvoorbeeld dat ze nu heel gemakkelijk vanaf elk device vanaf elke locatie kunnen werken. Zodra er een internetverbinding is kan de betreffende collega bij wijze van spreken aan de slag. En, last but not least, zorg dat je met een partij samenwerkt die korte lijnen heeft. Hoe minder schakels hoe beter’, besluit Ridvan.

Ik wil graag meer informatie